Sunday 13 January 2019

Piece of thought (II)

Bismillah.

Assalamualaikum kawan-kawan

Its quite a long time aku tak menulis. Kena berlatih malam ni since kena update daily report intern nanti. After being struggling cari tempat intern, akhirnya HR Petronas Ammonia email yang permohonan berjaya. Alhamdulillah dekat dengan rumah, tak payah fikir bilik sewa semua.Its quite stressful Allah je tahu nak cari tempat intern, more than 30 companies aku applied dengan follow up day by day. Rasa macam nak give up. Doa je mintak Allah tolong, Last-last dapat yang terdekat and gempak jugak la boleh katakan.

23 years is not a short term Allah dah pinjamkan jasad yang sempurna ni. Growing up dengan kawan-kawan and family ada disisi is one of nikmat Allah bagi yang paling besar. Tonight is nothing much, i just wanna share what i had learned over these years. Degree's life is not as easier as we think. Penuh dengan perjalanan tangis dan tawa. Ada hari kita akan berharap yang masa akan berlalu dengan pantas, when the day arrived we will missed lots of stupid things we used to hate. Bergaduh dengan member, pastu lama-lama okay balik. Stress assignment, stress dengan teammates. kerja group ada yang lepas tangan. Ada yang buat cikai. Itulah pengalaman yang mematangkan kita, kita jumpa macam-macam jenis orang degree ni.

Apa yang aku belajar..

First, manusia berubah. Tak kira la in friendship or relationship. Ada hari orang layan kau macam kau la kawan baik dia. Ada hari lalu sebelah pun buat tak nampak. Aku ingat lagi kata-kata Hilal Asyraf, "Jangan harapkan persahabatan seindah saat pertemuaan". 2019 is a year yang aku bagitahu diri sendiri, there is no more one sided friendship or relationship. Penat jadi manusia beria. Bila kau cuba jadi yang terbaik tapi end up kena tinggal macam tu je kan ? member bila jumpa member lagi baik cau macam tu je. GF/BF bila jumpa BF/GF yang lagi baik buat alasan macam-macam. Dalam dunia ni tak kira la kau baik macam mana pun, tapi bila orang jumpa yang lagi baik diaorang rasa. They will leave. So be ready.

Second, treat people how they deserve. Most of the people treat orang based on how they want to be treated. Guess what? Kau tak akan dapat sama dengan expectations macam tu. Jadi manusia yang terbaik. Nabi pun orang layan bukan elok. Tapi Nabi tetap layan semua dengan baik sebab bukan manusia yang menilai, tapi Allah. Kita akan kecewa kalau mengharap balasan atau layanan manusia sama. Tak semua orang ada hati macam kita. Same goes to aku, kalau aku sayang member ke apa, aku sayang betul-betul. Acewahh hahaha.

Third, not everyone deserve second chance. Allah ialah yang paling Maha Pemaaf, kita mesti kena maafkan orang, walaupun tak mudah. Sebab di Mahsyar nanti lagi payah kalau tak maafkan orang. Tapi kita maafkan bukan bermakna kita terima balik dia dalam hidup kita. Manusia bila buat sekali kita boleh maafkan, tapi kalau kali kedua tu there's something wrong la. Kalau manusia bodoh yang mudah termakan "mintak maaf" tu akan cepat kecewa. You can say apologise for thousands times, tapi kau tak boleh nak undo balik masa betulkan apa yang kau dah buat. Hati manusia kau tak boleh sembuhkan sekali kau buat mereka terluka. Allah jauhkan kita dengan seseorang bersebab, boleh jadi kau akan dimudaratkan atau kau akan memudaratkan.

Lastly, penat dah aku bebel ni, Hahaha. Tengok sekeliling kau siapa yang ada sekarang. As we growing up circle kita akan makin kecik. Allah pinjamkan seseorang dekat kita kadang tak lama. Nak suruh kita belajar something dari dia. Atau dia belajar something dari kita. Tak semua orang ambil berat pasal kita. kau boleh tengok siapa yang betul-betul sayangkan kau, peduli pasal kau. Learn to appreciate. It wont last long kalau kau tak belajar hargai nikmat. Kau tak tahu siapa dalam banyak-banyak kawan kau yang selalu doakan kau. Siapa yang takut kehilangan kau. Siapa yang nanti akan berkawan dengan kau sampai ke syurga. Satu kisah yang paling buat aku sedih ialah bila Rasulullah letak tangannya di atas bahu Abu Bakar dan Umar, Rasulullah cakap," Wahai Abu bakar, wahai Umar nanti kita akan masuk syurga sama-sama macam ni".

Goodluck to all my friends yang start intern esok. In shaa Allah ada rezeki kita jumpa lagi. Kalau ada yang rindu aku ke, call la. whatsapp aku payah sikit nak reply. Penat menanggung rindu ni. so luahkan jela ye Hahaha. Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment